طراحی وب سایت با وردپرس – WordPress

دسته‌ بندی مقالات

طراحی سایت با وردپرس

در دهه‌های اخیر متوجه‌ اوج گرفتن تعداد وب سایت های موجود در دنیای اینترنت و افزایش کاربران فعال با سرعت چشم‌گیری هستیم. به صورتی که امروزه ۱.۷۱ میلیارد وب سایت فعال وجود دارد. در این رقابت روز افزون قیمت و سرعت طراحی وب سایت عنصر مهمی برای صاحبان‌شان است. این موضوع باعث شده است که طراحی وب سایت با وردپرس مورد توجه طراحان سایت درسراسردنیا و ازجمله ایران قراربگیرد.

محبوبیت طراحی وب سایت با وردپرس

با توجه به آمارهای روز دنیا متوجه محبوبیت طراحی وب سایت با وردپرس خواهیم شد. چرا که ۳۲.۳% از وب سایت های موجود با استفاده از وردپرس طراحی شده‌اند. وب سایت‌ های طراحی شده محبوب در دنیا نشانی از محبوبیت هر چه بیشتر طراحی وب سایت با وردپرس را دارند. برای مثال می‌توان به سایت هایی مانند: اتاق خبر فیسبوک، نیویورک تایمز، دیجی‌کالا مگ، وبلاگ شرکت موزیلا ، و… اشاره کرد.

در ادامه به بررسی کلی طراحی وب سایت با وردپرس می‌پردازیم.

وردپرس (WordPress) چیست؟

اولین مرحله برای استفاده بهینه از وردپرس برای طراحی سایت، به دست‌آوردن شناختی صریح از آن است. به صورتی که بتوان پاسخی کوتاه درعین حال کامل به سوال مهم “وردپرس چیست؟” داد.

برای ایجاد‌‌ و راه اندازی یک وب سایت سیستم‌های مدیریت محتوای (CMS) زیادی در دسترس کاربران وجود دارد. از جمله می‌توان به وردپرس، جوملا، دروپال، و… اشاره کرد. در اینجا شاید سوالی برای شما ایجاد شود که CMS چیست؟

سیستم یا سامانه مدیریت محتوا (به انگلیسی Content Management System که به صورت اختصاری CMS خوانده می‌شود) در واقع یک نرم‌افزار تحت وب است. برای ایجاد، ارائه و ویرایش مطلبی شامل متن، تصویر، فایل صوتی، فایل ویدئویی و دیگر رسانه‌ها با قالب‌های گوناگون در وب سایت‌ استفاده می‌شود. آن‌چیزی که می‌خواهیم در آن زمان که می‌خواهیم در دسترس مخاطبان و کاربران قرار می‌گیرد.

اما بدون شک و درنگی می‌توان گفت که وردپرس در صدر این موارد قرار گرفته‌است. طبق تجربه، وب سایت های وردپرس همیشه در موتورهای جستجو رتبه بهتری نسبت به سایر سیستم‌های مدیریت محتوا داشته اند. و نیز پیش‌بینی می‌شود که با پیشرفت‌های روز افزونی که دارد در آینده‌ای نزدیک رقبای خود را با فاصله بیشتر پشت سر خواهد گذاشت.

باید توجه داشت که در آغاز وردپرس یک پلتفرم ساده وبلاگ بود. با این وجود خیلی زود به یک سیستم مدیریت محتوا با ویژگی‌های بیشتر و بهتر تبدیل شد. وردپرس متشکل از قالب­‌ها و پوسته­‌های بسیار متنوع است که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است. با استفاده از این سیستم و بدون داشتن مهارتی فوق العاده در زمینه برنامه‌­نویسی می‌­توان وب سایت مورد نظر را راه‌اندازی کرد.

در کل می‌توان نتیجه گرفت که وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای محبوب است که این محبوبیت به دلایل مهمی بستگی دارد. در ادامه مطلب به بررسی دقیق این دلایل خواهیم پرداخت. در پی همین دلایل است که، طراحی سایت وردپرس طرفداران زیادی پیدا کرده است.

طراحی انواع وب سایت ها با وردپرس

هر روز که می‌گذرد اینترنت بیش از پیش وارد زندگی بشر می‌شود. کنترل اکثر کار‌های روز‌مره آن را بدست می‌گیرد. این امر باعث شده است که وب سایت های متنوعی در زمینه‌های گوناگون راه اندازی شوند و از لحاظ محتوا، رتبه، ظاهر گرافیکی، سرعت و … با یکدیگر رقابت کنند.

طراحی وب سایت با وردپرس به صاحبان اکثریت کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که یک وب سایت پویا (داینامیک) برای خود داشته و از آن طریق با ۵۹ میلیون کاربر فعال در ارتباط باشند. از قبیل وب سایت های شرکتی، فروشگاهی، اخباری و … .

اگر شما هم علاقه‌مند به داشتن وب سایت خود هستید می‌توانید از خدمات تیم طراحی وب سایت وب اندیشان کمک بگیرید.

مزایای طراحی وب سایت با وردپرس

از جمله مزایای طراحی وب سایت با وردپرس می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • رایگان
  • متن باز بودن
  • یادگیری سریع و آسان
  • مدیریت آسان
  • مدیریت انواع مختلف رسانه‌ها
  • دسترسی آسان به قالب‌ها و افزونه‌ها
  • امن و ایمن
  • بروزرسانی‌های مفید
  • امکان فروش و ایجاد فروشگاه(Woo Commerce)
  • سئو آسان با وردپرس
  • ….

اگر که تا به اینجای کار هنوز جواب سوال ” چرا وردپرس؟” را نگرفته‌اید ، با توضیح مزایای گفته شده در بالا می‌توانید به نتایج بهتری برسید.

طراحی رایگان وب سایت با وردپرس

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای اپن سورس(open source) است. از مزیت‌های حاصل از این ویژگی می‌توان به رایگان بودن وردپرس اشاره کرد . به صورتی که سازنده این سیستم مدیریت محتوا ،کد های مربوط به آن را به صورت رایگان در اختیار طراحان سایت‌ها قرار می‌دهد. و اینجا‌ست که بزرگ‌ترین هزینه مربوط به طراحی سایت برای شما به مقدار صفر کاهش میابد.

تنها مورد باقی‌مانده قالب‌ها و افزونه‌های وردپرس است. شاید نیاز باشد که هزینه‌ای معقول صرف آنها کنید. اما نه حتما، شاید! چرا که وردپرس نزدیک به ۶۰۰۰ قالب و افزونه رایگان نیز دارد که بسیار کاربردی و متنوع هستند. مسئله دیگر، مسئله تجربه است. که به هیچ قیمتی نمی‌توان آن را خریداری کرد. اینجاست که تیم‌های حرفه‌ای به کمک شما خواهند شتافت به همین منظور شما می‌توانید از تیم متخصص وب اندیشان در این زمینه کمک بگیرید.

متن باز بودن وردپرس

در واقع همین ویژگی متن باز بودن باعث شده است که وردپرس به سیستم مدیریت محتوایی محبوب در بین طراحان سایت مبدل شود. دارای انعطاف پذیری بالایی باشد و شما را قادر بر این کند که بتوانید هر نوع وب سایتی را از قبیل شرکتی، فروشگاهی، خبری و … با وردپرس طراحی کنید.

همان طور که اشاره شد برای طراحی وب سایت با وردپرس داشتن مهارت فوق العاده در زمینه برنامه نویسی مورد توجه نیست. اما داشتن اطلاعات اندک دراین زمینه می‌تواند در شخصی سازی وردپرس کمک چشمگیری داشته باشد.

یادگیری سریع و آسان وردپرس

یادگیری نحوه استفاده از وردپرس و طراحی سایت با آن آسان است. بنابراین یادگیری نحوه استفاده بهینه از آن صرفاً مسئله دستیابی به تکنیک‌های آن و چند تا کلیک کردن ساده است. اما این آسان بودن مشروط به این است که هر روز چند ساعت را صرف تمرین آن کنیم. اگر که آشنایی دقیق با ورد پرس و اصول کار آن نداشته باشیم شاید طراحی سایت با وردپرس در اول برای ما کمی گیج‌کننده باشد.

مهم‌ترین مهارت در آموزش وردپرس مهارت جستجوی بسیار عالی و اساسی ( یعنی نحوه استفاده از موتورهای جستجو مانند Google ) است. نه آموزش کد نویسی! یادگیری اصول وردپرس خیلی طول نمی‌کشد. و هرچه بیشتر‌و‌بیشتر به وردپرس می‌پردازید، متوجه می‌شوید که همراه با شما رشد وگسترش می‌یابد.

مدیریت آسان وردپرس

مدیریت آسان در داشبورد وردپرس
مدیریت آسان در داشبورد وردپرس

همانطور که مطرح شد یادگیری وردپرس و طراحی وب سایت با آن کار آسانی است. اما حالا بعد از ایجاد وب سایت وردپرسی وقت مدیریت آن است. اینجا‌ست که می‌توان گفت مدیریت محتوا به صورت کلی در ورد پرس آسان ‌ترین است. حتی به آسانی مدیریت و ویرایش محتوا در ورد(Word) !

مدیریت انواع مختلف رسانه‌ها با وردپرس

قبل از بیان ضرورت مدیریت رسانه بهتر است که بگوییم رسانه چیست؟

در زبان فارسی رسانه معادلی برای کلمه Media است. همانطور که از کلمه رسانه مشخص است هر ابزار و روشی که برای رساندن منظور و پیامی باشد رسانه محسوب می‌شود. امروزه به جرأت می‌توان گفت که یک تصویر یا یک ویدئو به اندازه یا حتی بیشتر از ۲ پاراگراف متن توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند. فشار‌ذهنی به هنگام مطالعه را کاهش می‌دهد.

بنابراین وجود رسانه در یک وب سایت، آن را برای مخاطبان جذاب‌تر می‌کند. اما باید توجه داشت که تصاویر و دیگر رسانه ها برای مخاطب گیج‌ و خسته‌کننده نباشند. پس باید رسانه‌ها مدیریت شوند. که این امکان در وردپرس به صورتی خیلی آسان قابل اجرا است.

دسترسی آسان به قالب‌ها و افزونه‌های وردپرس

همان‌طور که تا به اینجای کار متوجه شده‌اید وردپرس محبوب‎‌ترین سیستم مدیریت محتوا است. در اکثر کسب‌وکار‌ها برای طراحی وب سایت از آن استفاده می‌شود. پس باید در هر زمینه قالب‌های متنوعی داشته باشد و این‌طور هم هست. قالب‌ها و افزونه‌های متنوعی هستند که در دو دسته رایگان و پریمیوم تقسیم شده‌اند. قالب‌های ساده و حتی حرفه‌ای بسیاری در وردپرس وجود دارند که استفاده از آنها نیز آسان است.

امنیت وردپرس

همانطور که پیش‌تر مطرح شد طراحی وب سایت در هر زمینه‌ای با استفاده از وردپرس به نحوی احسن امکان پذیر است. اما مسئله‌ای که همواره و در هر زمینه‌ای مطرح بوده است، مسئله امنیت است. امروزه نیز در مقایسه با گذشته اهمیت بیشتری پیداکرده‌است. به همین دلیل وقتی که به دنبال سیستم مدیریت محتوایی برای طراحی سایت خود می‌گردیم؛ سیستمی را انتخاب می‌کنیم که با استفاده از آن بتوان امنیت سایت را بالا برد.

می‌توان گفت که وردپرس مطمئن بوده و از امنیت بالایی برخوردار است. اما مسئله مورد توجه این است که امنیت یک امر نسبی بوده، هیچ وقت صد در صد نخواهد بود. میزان امنیت وب سایت شما، به شما بستگی دارد. که به چه میزان برای حفظ آن تلاش کنید تا بتوانید از وب سایت خود در برابر عوامل مخرب دفاع کنید.

نکات کلیدی بسیاری وجود دارد که رعایت آنها کمک‌های شایانی برای هر چه امن تر شدن وب سایت شما می‌کند. کافیست که آموزش‌های مربوطه را ببینید و یا اگر برای‌تان مقدور نیست این کار را به تیم‌های حرفه‌ای در این زمینه بسپارید.

وردپرس با بروزرسانی‌های مفید

یکی دیگر از مهم ترین دلایل محبوبیت انقلابی طراحی وب سایت با وردپرس بروزرسانی‌های آن است. که توسط تیم وردپرس در بازه‌های زمانی مختلف از آغاز تا کنون صورت گرفته‌ و به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته‌است.

هر بار بروزرسانی (update)دو نتیجه مهم را به ارمغان می‌آورد:

  • قالب‌ها و افزونه‌های جدید و رایگان افزوده می‌شوند.
  • سطح امنیت سایت شما بالا می‌رود.

پس با استفاده از وردپرس شما همیشه در حال استفاده از یک سیستم بروز هستید که روزبه‌روز از مشکلات آن کم می‌شود. این بروزرسانی به طور میانگین هر ۱۵۲روز انجام می‌شود یعنی ۲ یا ۳ بار در یک سال.

امکان ایجاد وب سایت فروشگاهی در وردپرس

فروش اینترنتی با ووکامرس وردپرس

امروزه اکثر کسب‌وکار‌ها قسمتی و حتی شاید تمام فروش محصولات و ارائه خدمات خود را به‌صورت اینترنتی انجام می‌دهند. چراکه با این کار علاوه بر مشتریان محلی، مشتریانی در سطح کشور را جذب می‌کنند.

در نتیجه می‌توانند نام برند خود را مطرح‎‌تر و درآمد خود را افزایش دهند. این خواسته هر صاحب برندی است. راه های مختلفی برای ارائه محصولات به‌صورت اینترنتی وجود دارد. داشتن فروشگاه‌ اینترنتی بهترین و آسان‌ترین روش است. چراکه استفاده از آن برای مشتریان راحت‌ و مطمئن‌تر است.

همانطور که مطرح شد در پی بروزرسانی‌های وردپرس قالب‌ها و افزونه‌های مفیدی افزوده می‌شوند. یکی از این افزونه‌های مفید که در پی بروزرسانی‌ها افزوده شده است، افزونه ووکامرس(Woo Commerce) است. که از طریق آن وب سایت های فروشگاهی را می‌توان با وردپرس طراحی کرد. و محصولات یک برند را به‌صورت اینترنتی به فروش رساند.

شاید استفاده از افزونه ووکامرس وردپرس تنها روش ایجاد وب سایت فروشگاهی نباشد اما کم‌ هزینه‌ترین روش است. و از جمله مزایای دیگر می‌توان اشاره کرد به: گستردگی در جذب مشتری در سطح وسیع، امکان گزارش‌گیری کامل از فروش، فروش اتوماتیک بدون طی مراحل گوناگون، … .

سئو آسان با وردپرس

سئو با وردپرس
سئو با وردپرس

سئو سایت(SEO) یا همان بهینه سازی سایت برای موتور جستجو ، امروزه عنصری مهم در رقابت‌های بین وب سایت‌های جهان است. که می‌تواند برگ برنده‌ای برای صاحبان وب سایت‌ها باشد.

همه صاحبان کسب‌و‌‌کارها دوست دارند که سایت‌شان در مقایسه با رقیبان در صدر قرار بگیرد. مخصوصا وب سایت های فروشگاهی. چراکه از طریق سئو می‌توانند وب سایت خود را برای موتور جست‌وجو بهینه کنند و در اختیار تعداد مشتری بیشتری قرار دهند.

این یعنی آسان‌ترین و کم هزینه‌ترین روش تبلیغ. سیستم مدیریت محتوای وردپرس به صورت پیش فرض از سئو سایت مناسبی برخوردار است. اما با چند تکنیک که حاصل آموزش و تجربه هستند می‌توان سئو سایت را افزایش داد. پس بهتر است کار را به دانش آموخته و مجرب آن سپرد و ریسک نکرد.

کلام آخر..!

در آخر می‌توان گفت که این خود شما هستید که باید با توجه به چند فاکتور مهم تصمیم خود را بگیرید. آیا طراحی وب سایت با وردپرس برای کسب وکار شما مناسب است یا نه. از جمله این فاکتور‌ها میتوان به زمان، بودجه، آنچه که از وب سایت خود می‌خواهید و… اشاره کرد.

امیدوارم از این مرور کلی در بستر وردپرس لذت برده باشید. اگر شما هم دوست دارید که وب سایت وردپرسی خود را داشته باشید برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با تیم متخصصان وب اندیشان در تماس باشید و از مشاوره رایگان آنها در این زمینه استفاده بهینه را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up